Nieuws

Van de Peugeot 301 tot de nieuwe 308: 10 generaties vooruitgang

De moderne en gestroomlijnde nieuwe Peugeot 308 is gelanceerd in november 2021. Deze waardige erfgenaam van 90 jaar autogeschiedenis en technologische vooruitgang zet de beroemde ‘300-reeks’ verder, die in 1932 begon met de Peugeot 301. Deze lijn van compacte wagens – die zich ergens tussen kleine berlines en gezinswagens situeren telt twee onderscheidingen voor Wagen van het Jaar sinds het jaar 2000 en opmerkelijke rallyprestaties. Duik mee in zijn geschiedenis.

 

1) Peugeot 301: de geboorte van een nieuwe lijn 

De Peugeot 301 ziet het levenslicht aan het begin van de jaren dertig, in volle economische crisis. Het is het eerste model met ophanging vooraan, en biedt het comfort waar veeleisende klanten naar op zoek zijn. 

Productie: 70.500 exemplaren tussen 1932 en 1936.  


2) Peugeot 302: nieuwe aerodynamica  

De Peugeot 302 is het product van een tijd waarin de wagens de aerodynamica ontdekken. Gesterkt door het succes van de 402, beslist Peugeot om de stijl van dat model – ook wel gekend als de fuseau de Socheaux of spil van Socheaux – te gebruiken voor zijn tussengamma, en meer bepaald voor de 302. Het resultaat is een model met een zuivere voorzijde, met koplampen die geïntegreerd zijn in het rooster, en met een uitzonderlijke topsnelheid van 100 km/u. 

Productie: 25.100 exemplaren tussen 1936 en 1938. 


 3) Peugeot 304: een opmerkelijke wendbaarheid 

De oorlog en zijn gevolgen verstoren de 300-reeks: de Peugeot 303 zal nooit het levenslicht zien en de productie van de lijn ligt drie decennia stil. De Peugeot 304 pikt de draad weer op tijdens het Autosalon van Parijs in 1969. 

De 304 wil het middensegment veroveren en haalt zijn inspiratie daarom bij de 204 – waarvan hij de technische basis behoudt ondanks een langere achtersteven – terwijl zijn gemoderniseerde voorkant aan de 504 doet denken, met zijn trapeziumvormige koplampen. Hij is opmerkelijk ruim en bevestigt zijn status als gezinsberline. 

Productie: 1,2 miljoen exemplaren tussen 1969 en 1979. 


4) Peugeot 305: naar een beter energierendement 

De Peugeot 305 herneemt een evolutie van het platform van de Peugeot 304. Hij onderscheidt zich van de concurrentie door zijn voorwielaandrijving, dwarsgeplaatste motor en vier onafhankelijke wielen. Met zijn buitengewone wegligging, zijn ruim interieur en zijn comfort dat de hogere segmenten waardig is, weet hij al snel de markt te veroveren. 

Opmerkelijk is dat de berlineversie dienstdeed als basis voor het experimentele VERA-programma. Dit programma, dat bedoeld was om de brandstofefficiëntie van de volgende generaties auto’s te verbeteren, had een aanzienlijke invloed op het ontwerp van de Peugeot 205, 405 en 605. 

Productie: 1,6 miljoen exemplaren tussen 1977 en 1989. 


 5) Peugeot 309: de echte compacte hatchback 

De Peugeot 309 wijkt af van de logische volgorde van de reeks en verschijnt tussen de 305 en de 306 in. Als eerste echte compacte Peugeot-model in de moderne betekenis van het woord, verschilt hij van de vorige modellen door zijn hatchback vormgeving in plaats van een driedeurs berline. Hij is compacter dan de 305 en leent zijn platform en portieren van de Peugeot 205, met langgerekte voor- en achterzijdes en een glazen luchtbel die kenmerkend is voor de hatchback. Een GTi-versie ziet het levenslicht in 1987 en groeit uit tot een geduchte sportwagen die het respect afdwingt van de concurrentie. 

Productie: 1,6 miljoen exemplaren tussen 1985 en 1994. 

6) Peugeot 306: een best-seller & de terugkeer van Peugeot naar de rally 

De Peugeot 306 gaat de uitdaging aan om zowel de 205 als de 309 uit het topgamma te vervangen. Hij slaagt er wonderwel in en wordt een bestseller in zijn categorie. De cabrioletversie, ontworpen en vervaardigd door Pininfarina, sleept in 1994 op het autosalon van Genève de prijs van mooiste cabriolet van het jaar in de wacht, en schopt het in 1998 tot cabriolet van het jaar. 

Ook het weggedrag van de Peugeot 306 groeit uit tot een referentie, en vooral de sportieve versies (de 306 XSI en de 306 S16). Een spectaculaire en onvergetelijke MAXI-versie van 285 pk markeert de grote terugkeer van Peugeot naar de Rally in 1996, na een pauze van 10 jaar. In 1996 en 1997 wint Peugeot het kampioenschap van Frankrijk met Gilles Panizzi achter het stuur, en schrijft ook enkele asfaltetappes van het Wereldkampioenschap Rally op zijn conto, zoals in Corsica in 1997 en 1998, wat tot paniek leidt bij tal van krachtigere concurrenten. 

Productie: 2,85 miljoen exemplaren tussen 1993 en 2002. 


7) Peugeot 307: Wagen van het jaar 2002 

De Peugeot 307 wordt gelanceerd in 2001 en verkozen tot Wagen van het Jaar in 2002, en kent een enorm succes. Zijn nieuwe semi-hoge architectuur verbetert de wendbaarheid, maar hij verrast ook met zijn brede schuine voorruit. Zijn Coupé Cabriolet-versie (CC), die uitkomt in 2003, biedt 4 comfortabele plaatsen dankzij het revolutionaire concept van de elektrisch inklapbare hardtop, ingevoerd door de 206 CC. 

Op rallyvlak wordt de Peugeot 307 ook de basis van de sportieve versie die deelneemt aan het Wereldkampioenschap in 2004 en 2005, waar hij 3 overwinningen scoort en 26 keer op het podium schittert. 

Productie: 3,5 miljoen exemplaren tussen 2001 en 2007. 


8) Peugeot 308: drie alsmaar innoverendere generaties 

De familie Peugeot 308 kent drie generaties: deze van 2007, deze van 2013 en de huidige versie, die in 2021 is gelanceerd. 

    • De Peugeot 308 I komt uit in 5 versies, waaronder de Coupé 308 RCZ, onthuld op het Salon van Frankfurt in 2007. Die brengt de Peugeot RCZ voort, een knappe 2+2 coupé die op 68.000 exemplaren wordt geproduceerd tussen 2010 en 2015. Zijn ultieme versie biedt 270 pk en gaat van 0 tot 100 km/u in 5,9 seconden.
    • De Peugeot 308 II verleidt met zijn sobere en elegante lijnen. Verkozen tot Wagen van het Jaar in 2014, biedt hij een unaniem geprezen levendigheid en rijplezier, met name dankzij de Peugeot i-Cockpit en zijn compacte stuur, dat kleinere bewegingen vereist en een ongeëvenaarde wendbaarheid mogelijk maakt.
    • De nieuwe Peugeot 308 III maakt zijn entrée in 2021. Hij draagt het nieuwe logo van Peugeot, dat in februari van datzelfde jaar wordt onthuld tijdens de bekendmaking van de nieuwe identiteit van het merk. Verleidelijk, technologisch en efficiënt, behoort hij tot de finalisten van de verkiezing voor Wagen van het Jaar 2022.
      Productie: 7 miljoen exemplaren tussen 2007 en 2021 (generaties I en II).
      Ontdek de nieuwe Peugeot 308

 

  • De nieuwe Peugeot 308 SW: De lancering van de nieuwe break 308 SW nadert! Beschikbaar in zowel een thermische als hybrideversie en uiterst geconnecteerd, weet hij je te verleiden met zijn strakke lijnen en soepele rijstijl. Behoor tot de eersten die hem ontdekken: schrijf je in als VIP om op de hoogte te blijven en exclusieve voordelen te ontvangen.
    Schrijf je in als VIP

Om ook te lezen

Nieuws

Lees hieronder alle details over de verplichte winterbanden in Frankrijk

Lees meer
Nieuws

Zit je vakantie erop? Zó hou je je banden top!

Lees meer
Nieuws

Op stap met Peugeot

Lees meer